Насиље се дефинише као сваки облик једанпут учињеног или поновљеног вербалног или невербалног понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства деце/ученика.
Насиље је вишедимензионална појава. Не постоје прецизне границе између различитих врста и облика насиља, односно, они се међусобно преплићу и условљавају.
Полазећи од става да се свако насиље над децом / ученицима може спречити, важно је да школа креира климу у којој се:
• учи, развија и негује култура понашања и уважавања личности;
• не толерише насиље;
• не ћути у вези са насиљем;
• развија одговорност свих;
• сви који имају сазнање о насиљу обавезују на поступање.
Мере против насиља:
• мера превенције за стварање безбедне средине за живот и рад деце/ученика;
• мера интервенције у ситуацијама када се јавља насиље, злостављање и занемаривање у установама.
Циљеви у превенцији насиља:
Стварање и неговање климе прихватања, толеранције и уважавања
Подизање нивоа свести и повећање осетљивости свих укључених у живот и рад школе за препознавање насиља, злостављања и занемаривања
Дефинисање поступака и процедура за заштиту од насиља и реаговања у ситуацијама насиља
Информисање свих укључених у рад школе о процедурама и поступцима за заштиту од насиља
Унапређивање компетенција наставног и ваннаставног особља, деце, ученика, родитеља, старатеља и локалне заједнице за уочавање и решавање проблема насиља, злостављања и занемаривања.
Циљеви у интервенцији:
· Спровођење поступака реаговања у ситуацијама насиља
· Успостављање система ефикасне заштите
· Праћење и евидентирање врста и учесталости насиља
· Саветодавни рад са ученицима са циљем ублажавања последица насиља Задаци:
осећајност колектива школе и ученика о проблему вршњачког насиља
едукација о проблемима насиља
уочавање и међусобно информисање о случајевима вршњачког насиља у школи
тимски рад на смањењу количине насиља у школи
комуникација са надлежним службама (Центар за социјални рад, СУП, Здравствени центар, психолози и др.)